donderdag 21 januari 2010

Mooie Trotse Mensen

Een lieftallige jonge dame uit Den Haag heeft zich voor Trots op Nederland verkiesbaar gesteld voor de Haagse gemeenteraad. Voor de website van de Haagse Trots afdeling had men een fotootje van haar nodig, dus heeft zij een plaatje opgestuurd naar de beheerder van de website. Terecht heeft deze persoon zonder er verder over na te denken de foto geplaatst.
Gevolg was dat het kandidaatsraadslid moest onderduiken. Ze ziet er namelijk te goed uit en heel likkebaardend Den Haag en later heel Nederland ging haar bellen.

Nou heb ik de foto gezien, hij werd schermgroot door Pauw & Witteman uitgezonden, en het enige wat ik zie is een leuke jonge vrouw in leuk een jurkje. Niets aanstootgevends, zoals zij dat zelf ook had gedacht toen ze de foto opstuurde. Het jurkje stond haar beeldig. Uit respect voor Penelope plaats ik hier de foto niet, maar ik kan u verzekeren dat ze er mag wezen. En dat leid ik af van een foto die niet echt pikant was. Maar ja, iedereen vergat zijn eigen stemgedrag en scrupules en wilde de 34 jarige Penelope spreken.

Van Trots haalden ze gauw de foto van het web en plaatsten een andere. Vervolgens ging iedereen die de eerste foto miste of nog niet gezien had, uit pure nijd, teleurstelling en jaloezie Penelope aanvallen op wat taalfoutjes die zij op haar Trots pagina en haar Twitterpagina had staan. Ach, u weet wel, het zijn van die foutjes die u zelf waarschijnlijk ook wel eens maakt. Het “gebeurd” wel vaker dat men “gebeurt” met een d schrijft in plaats van met een t. en is het nou als, of dan? Of hen of hun? Dat soort dingen. Zelfs in de Nederlandse dagbladen gebeurt dat regelmatig.
Hebben we nou met z’n allen niet goed opgelet op school, of is het ons niet goed uitgelegd? In mijn geval was het laatste het geval. Ik snapte niets van wat die man heeft staan te brabbelen. Het is mij heel veel later op een simpele manier door een collega uitgelegd en sindsdien weet ik het. Ook mijn kinderen heb ik het uitgelegd. Zij snappen het nu ook. Leuk he?
Hier had gewoon even beter moeten worden gecontroleerd voor het geplaatst werd.

Trots op Nederland staat voor beter onderwijs. Hoe kan je het immers over goed inburgeren hebben als wij Nederlanders zelf niet eens de grammaticale regels van onze taal kennen?
Waarom Penelope lastig vallen over deze onbenulligheden als je het zelf niet eens weet? Twitter eens een intelligente vraag naar deze dame en wacht dan eens haar antwoord af. Eens kijken of je dan nog net zo’n grote mond hebt.

Of, laat het rusten en stem gewoon TROTS!

Geen opmerkingen: