maandag 23 november 2009

De Filistijnen Over U!

Aan de heidenen overgeleverd. Dat ben je wanneer je in de Zaanstreek wordt overvallen. Iedere rechtschapen burger wil aangifte doen als je door twee man wordt neergeslagen en van je spullen wordt beroofd. Dat gebeurde mijn zoon het afgelopen weekend. De jongen droeg een AJAX vest en waarschijnlijk was dat de reden om hem eens fijn in de mangel te nemen. De daders waren namelijk AZ aanhangers.

Hij kreeg klappen en eenmaal op de grond terechtgekomen werden zijn zakken leeggehaald. Daarbij verloor hij dus zijn Mp4 speler en zijn portemonnee met bankpas, seizoenkaart, ov kaart en identiteitskaart. De bankpas blokkeerde ik meteen, de seizoenkaart werd meteen als gestolen geregistreerd en voor de rest moet dus aangifte gedaan worden om nieuwe te kunnen aanvragen. Je wilt natuurlijk sowieso aangifte doen van mishandeling en beroving, maar helaas… zoals gezegd wonen wij in de Zaanstreek en dan kan dat niet.

Alle wijkposten zijn gesloten. Het enige bureau dat open is, is het hoofdbureau in Zaandijk. Wij, mijn zoon en ik, kwamen het bureau binnen, waar de wachtmeester iemand stond uit te leggen dat hij zijn boete moest gaan betalen en dat hij anders toch echt binnenkort van zijn bed gelicht ging worden. Daar deed de agent een half uur over. Een half uur die wij geduldig afwachtten.
Een vrouw kwam mijn zoon vragen waar hij voor kwam. Hij legde haar uit dat hij aangifte kwam doen en we moesten een ogenblikje hebben.
Dat ogenblikje duurde anderhalf uur.

In die anderhalf uur liep ik twee keer terug naar de balie. De agenten in het met jaloezieën afgeschermde kantoortje keken mij aan. De een trok zijn stoere uniformjas aan en vertrok. De ander keek mij nog eens aan en zei niets en deed niets.
Hij kwam niet naar de balie, zelfs niet toen ik hem gebaarde dat ik hem wilde spreken. Niemand legde ons uit waarom het zo lang duurde. Niemand zei sowieso iets tegen ons.
Na anderhalf uur kwam een vrouw uit een van de spreekkamertjes. Ook zij had lang zitten wachten en was eindelijk geholpen. De vrouw die haar had gebracht zei dat zij er al vanaf 17:00 uur waren. Op dat moment was het 20:30 uur.

De vrouw die aangifte was komen doen van mishandeling was er slecht aan toe. Dat kon iedereen zien. In de hal van het politiebureau zakte zij dan ook in elkaar. Er werd gebeld. Of er iemand was die een kussentje kon komen brengen. Ik keek fronsend opzij naar mijn zoon. Waar ze vandaan kwamen weet ik niet, maar opeens stonden er vijf (!) politiemensen over de vrouw heen gebogen en allemaal bleven zij kijken naar de flauwgevallen vrouw. Er werd een pols gevoeld, maar verder deed of zei niemand iets.
De wachtmeester kwam overeind en liep naar mij toe. Ik kon maar beter naar huis gaan, want men had nu geen tijd voor mij. Ik vertelde hem dat ik al ruim anderhalf uur zat te wachten en dat ik het heel erg vond wat er met die vrouw gebeurde, maar…
Hij had geen tijd. Ik herinnerde mij dat hij en zijn collega al die tijd nietszeggend in een hokje hadden gezeten en dat ik verderop in het gebouw politiemensen had horen lachen, gieren en brullen.
“Er zitten vijf mensen over die mevrouw heen gebogen. Gaat u mij nou vertellen dat geen van die vijf mensen mijn aangifte kan opnemen?” Vroeg ik.
Nee, niemand had tijd om mijn aangifte op te nemen. Ik moest maar gewoon luisteren naar hem. Ik wees hem erop dat dit de vierde keer was dat ik ergens aangifte van kwam doen en dat ik al die andere keren ook steeds ben weggestuurd.
Ooit werd mijn dochter van 12 door een groep van veertien man in een zwembad in elkaar geslagen. Er waren zelfs videobeelden van. Ik ging aangifte doen en werd weg gestuurd. Om maar eens een voorbeeld te noemen

Hij stuurde mij niet weg, hij had alleen geen tijd.
Ik raakte behoorlijk gefrustreerd en zei dat ik nu toch echt wel een klacht ging indienen. Met het trekken van gekke bekken zwaaide de agent mij en mijn zoon uit.
Respect, dat moet je hebben voor het blauw op straat. Echt waar? Geen greintje respect kan ik er nog voor opbrengen. Naar mijn bescheiden mening, ook na het kijken van de zoveelste Peter R. de Vries rapportage waarin er weer eens verkeerd verhoord is, ben ik van mening dat het hele Zaanse politieapparaat minstens een opfriscursus nodig heeft. Respect krijg je niet zomaar. Dat moet je verdienen!!

Geen opmerkingen: