woensdag 24 juni 2009

Nieuw Melkkoetje

Ik ben een autorijdende huizenbezitter met TV, radio en een internetabonnement. Als het aan Elco Brinkman ligt ben ik dus 4 keer de sigaar. Meneer Brinkman kwam een bijbaantje tekort, dus wierp hij zich op als voorzitter van een commissie die moest onderzoeken hoe de noodlijdende krantenindustrie kan worden geholpen. Brinkman zegt in zijn advies niet hoe de 8 miljoen die minister Plasterk al gereserveerd heeft voor internetinitiatieven van de uitgeverijen verdeeld worden. Volgens de commissie van oude mannen die niets beters te doen hebben verdien u en ik straf. Wij moeten namelijk weten dat nieuws en nieuwsgaring niet gratis is.

Nou, dat geloven wij wel hoor, maar als de krantenmakers nou eens beginnen met het opheffen van de shownieuwspagina’s. Wij weten namelijk allemaal dat die geld kosten en dat er alleen maar Bullshit in staat. Als wij dus een krant kopen betalen we voor een deel aan onzin. Als ik onzin aan mijn klanten verkoop krijg ik binnen de kortste keren een koude douche van TROS Radar en weer even later kan ik ander werk zoeken. Maar de showbizzreporters niet hoor, die verdienen er een leuke boterham aan. Als we showbizzonzin willen horen, dan kijken we wel naar RTL Boulevard of SBS6 Shownieuws.

De nieuwe media pleegt roofbouw op de oude, door gebruik te maken van andermans nieuws, volgens Brinkman. Huh? Is het nieuws dan van iemand? Nou, misschien moet de oude media dan maar met hun tijd meegaan? Alle zichzelf respecterende kranten zijn overigens al op het internet te vinden en sommigen van hen vinden het een belachelijk idee.
Als ik in de regionale krant kijk, zie ik alleen maar reclame en amper nieuws. De reclame-inkomsten zijn dus groot en de nieuwsgaring karig. En daar moeten wij internetters dan voor betalen. Hoe zit het met de Metro en Spits!? Gratis kranten die draaien op reclame inkomsten. De grote dagbladen krijgen reclame-inkomsten en verkopen hun exemplaren overal en nergens. Zij zouden het dan niet redden? Ach, ik denk dat we weer een potje zielig aan het doen zijn. Betaal je kopstukken maar wat minder.

Wij betalen ook al voor de publieke omroepen en ik schat dat zeker de helft van de publieke programma’s op tv en radio niet worden bekeken of beluisterd. De publieken krijgen dus geld van de overheid en krijgen inkomsten uit reclame om de helft aan onzin te maken. De commerciëlen, meneer Brinkman, vergaren het nieuws ook en doen dat gewoon uit reclame-inkomsten. Werkt uitstekend. Ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken, maar ik kijk het nieuws om half acht en dan ga ik lekker achter mijn machientje zitten. Lekker websites bouwen of bijhouden, blog schrijven, column schrijven. Allemaal om te ontstressen.

Ik zit niet te wachten op nog meer te moeten betalen voor mijn internetaansluiting. Ik betaal daar al genoeg voor. Dat vind ik niet erg, want ik heb er plezier van, maar genoeg is genoeg.
Als ik de krant wil lezen, dan koop ik er wel een. De krant lezen op internet is overigens stom vervelend en dat doe je niet ’s morgens bij je ontbijtje. ’s Avonds is het dus thuiskomen, eten, tukkie doen, nieuws kijken en internetten. Ik wil dus niet betalen voor iets wat ik niet gebruik.
De uitgeverijen hebben zelf gepleit voor een overheidsbijdrage voor kostenvermindering, zoals een bijdrage in voor het distribueren. Maar dat vind Brinkman geen goed idee, ondanks dat andere landen dat wel doen. Nee, dan is Nederland even geen Europa en doen wij niet wat Europa doet. Dan is Nederland gewoon Nederland en moet er weer een melkkoetje worden gezocht.

Nou, gelukkig is minister Plasterk een slimme man en zijn baas, Wouter Bos, zo nodig nog slimmer.
“Zes miljoen huishoudens om een bijdrage vragen om de papieren krant in stand te houden? Mwah, doe dat maar niet Ronald. We staan er al niet zo best voor in de peilingen.”
Plasterk zegt dat hij eerst die 8 miljoen wil gaan besteden en daarna weer verder wil kijken. Hij is er ook niet zo zeker van dat nou juist de houders van internetabonnementen moeten bijdragen aan nieuwe Journalistieke producten. Als er achteraf toch meer geld nodig mocht zijn, dan kan dat ook nog uit algemene middelen of zoals de STER-opbrengsten worden gehaald, aldus Plasterk.
Kijk, dat is nog eens denkwerk.

Meneer Brinkman is zijn belerende toontje nog steeds niet kwijt. In 1982 stoorde ik me niet zo aan hem. Ik had het te druk met mijn vriendinnetje. Nu stoor ik me er wel aan en niet zo’n beetje ook.
Meneer Brinkman moet maar gauw een ander bijbaantje gaan zoeken. Iets waar de gewone Nederlander niet zo’n last van heeft. Zou een krantenwijk iets voor hem zijn?

Ik heb overigens bij het schrijven van deze column RTL Nieuws en de sites van de dagbladen Trouw, De Telegraaf, Het Parool en Elsevier geraadpleegd. Zij hadden allen hun eigen nieuws over dit onderwerp.
Niet gek hè, Elco?

2 opmerkingen:

Jasper de Graaf zei

Foei Eric, je hebt dus nieuws bekeken en dat kost geld hoor!
Overigens viel mijn bek vanavond weer open toen ik hoorde dat de Iraanse lokale radio in Nederland ook even enkele miljoenen subsidie ontvangt in 2 jaar.... En dat zit niet eens in het publieke bestel. Gatverdamme weer een PVV kans. Stelletje sukkels in Den Haag, wordt eens wakker! Overigens zag ik in K&B laatst de PVV fice-voorzitster die zei dat de opsporing inzake loverboys en prostitutie tekort schiet. Alweer bravo voor de PVV. Geen enkele andere partij kan zo simpel zeggen dat de politie zo incompetent bezig is.

Eric zei

In Rotterdam komt men door bezuinigingen straks iets van 400 politieagenten tekort. Ik denk eerlijk gezegd dat ze bang zijn dat het uitkomt dat die 400 agenten minder helemaal geen verschil uit zal maken en dat er dus nog wel meer bezuinigd kan worden. Dan moeten opeens de overgebleven agenten een van de twee vingers uit hun neus halen en in hun vier werk dagen gaan doen waar ze voor worden betaald.