donderdag 21 mei 2009

Volendamse Stugheid en Spaans Temperament

Voor tvblik.nl schrijf ik columns over Actualiteit. Tja, waar kan je het eens over hebben? Het is maanden lang het praatje economie en daar wil ik het niet over hebben. Ik word er chagrijnig van. Aha! Daar gebeurt iets op Koninginnedag. Verschrikkelijk, maar vervolgens moeten we weken lang horen over wie de dader was en waarom hij het nou gedaan heeft. Actualiteiten betekent tegenwoordig het verschrikkelijk uitkauwen van bepaalde onderwerpen. Het Koninginnedagdrama is echter vervaagd door Jan en Yolanthe.

Jan en Yolanthe zijn uit elkaar. “Gelukkig!” Riep mijn dochter. “Die stomme koe weet niet wat ze weg gooit!”
Mijn 15 jarige dochter heeft al jaren lang een pesthekel aan Yolanthe. Yolanthe had namelijk Jan Smit weg gekaapt. Kleren kopen moest het liefste zo vaak mogelijk in de “Jan Smitwinkel” in Volendam gebeuren, in de hoop dat Jan zelf de winkel eens binnen zou komen lopen. Ze heeft het nooit mee mogen maken. Haar verdriet was groot toen Jan eens in ons dorp kwam optreden en wij bij het kaartjes kopen te horen kregen dat men 16 jaar moest zijn. Ontroostbaar was ze.
Yolanthe was lelijk en stom. Mwah, ik zelf dacht daar wat anders over. Jan had Yolanthe weg gekaapt zou ik bijna willen zeggen. Wanneer Jan en Yolanthe op tv waren, zo’n beetje iedere dag, zat mijn dochter te chagrijnen op de bank en als zij de afstandsbediening kon bemachtigen, ging de TV geheid op een andere zender. Als ik dan zei dat Yolanthe eigenlijk helemaal niet lelijk is, maar zelfs een lekker ding, ontstond er steevast een discussie over lelijk en mooi. Dat Volendamse stugheid en Spaans temperament niet samen gaan, gaf toch enige hoop.

Eindelijk! Jan en Yolanthe zijn dus uit elkaar. Alle nieuwszenders zetten reporters voor Jan’s deur. “Ja, Jan is binnen, maar heeft zich nog niet laten zien.” En “Is Yolanthe ook binnen?”
“Ja, maar niet hier. Zij is bij haar moeder ergens anders op de dijk.”
Hoppakee, de moeder van Yolanthe voor de camera. De premier geeft een reactie op het nieuws. Wouter Bos geeft een reactie. Harteloos? Welnee, kostelijk! Humor en meteen relativerend. Want waar gaat het hier nou over? Twee jonge mensen maken de verkering uit.
Tjemig de pemig, dat gebeurt dagelijks. De hele avond zie je Balkenende en Bos hun reactie geven. Pauw & Witteman zullen zich wel zitten te verbijten thuis. Is net hun seizoen afgelopen, gebeurt er zoiets!

RTL Boulevard zoomt eens goed in op een foto van Jan, want op zijn arm staat een tattoo voor Yolanthe. Maar wat staat er nou eigenlijk? Evert Santegoeds wil dat het hoe en waarom tot op de bodem wordt uitgezocht en toen ik dat hoorde was voor mij de maat vol. Mag ik even een teiltje? Santegoeds die het hele Jan en Yolanthe verhaal eens gaat uitkauwen. Aangezien alle actualiteitenrubrieken en journaals het er over hebben vinden mensen als Santegoeds en Verlinde zich ook opeens erg interessant. Zendt eens een goede film uit zou ik willen zeggen, maar SBS6 knalt daar gewoon dat totaal oninteressante shownieuws tussendoor. Gatverdamme! Ik wil er niks meer over horen. Laat die mensen gewoon met rust. Yolanthe heeft al staan zoenen met Wesley Sneiders en Jan? Nou, in Volendam lopen vast nog wel een paar leuke Yolanda’s of Yvonne’s. Komt zijn tattoo ook weer helemaal tot zijn recht en anders zet Hanky Panky Schiffmacher er wel een mooi kunstwerk overheen.

Is er misschien nog iets te melden over de dalende economie? Daar hebben de roddeljournalisten toch geen boodschap aan. Jan is leuk en Yolanthe is mooi en life is beautiful!

Geen opmerkingen: