maandag 2 maart 2009

GGD of Geen Idee?

Vandaag is het zover. Vanaf vandaag kunnen meisjes van tussen de 14 en 16 jaar zich laten inenten tegen het HPV virus. Niet tegen baarmoederhalskanker, maar tegen het HPV virus. Laat dat duidelijk zijn. De kampen zijn verdeeld. Veel mensen zijn voor, veel zijn tegen.
80% van de seksueel actieve mensen raken besmet met het HPV virus, van die mensen raakt 80% het virus vanzelf weer kwijt. Van de 20% die het virus langer dan een jaar bij zich houdt, is de helft dus vrouw en daarvan krijgt 2% daadwerkelijk baarmoederhalskanker. Dus 1000 vrouwen hebben een beetje lol, daarvan lopen 800 dames het virus op. Daarvan houden 160 meiden het virus langer dan een jaar vast en daarvan krijgen, statistisch gezien, 1.6 vrouwen dus daadwerkelijk baarmoederhalskanker.

Dan zijn er ook nog de vrouwen die het op een andere manier oplopen. In Nederland zo’n 600 per jaar. Even simpel gezegd: van die 600 dames krijgen 1,5 de ziekte omdat zij zich op een zeker moment iets minder damesachtig hebben gedragen.
Nou ja, het komt er op neer dat de regelmatige controle dus noodzakelijk blijft. Tjonge jonge, wat een ophef over niets.

Toch wil ik mijn dochter zo min mogelijk risico laten lopen, dus was de keuze gauw gemaakt; Prinsesje gaat prikjes halen.
Maar prinsesje heeft de ziekte van Pfeifer. Pfeifer is een immuniteitsziekte die lang in je lichaam blijft hangen. Wij hadden gehoord dat in Amerika meisjes waren overleden na de inenting, doordat hun lichamen geen afweerstoffen hadden aangemaakt. Een dilemma voor ons dus. Geen nood, de GGD weet raad, zo had ik bedacht.

De GGD weet echter geen raad, kan ik u vertellen. De GGD-mevrouw moet het haar meerdere vragen en ik kreeg een nummer van vier cijfers. Via telefoon of email zou ik bericht krijgen of mijn dochter al dan niet gevaar liep.
Na een week wist ik, de vader van nummer 1688, nog steeds niets. Dus ging ik het internet op. Daar heb je veel voorstanders van de prikken, die allemaal hetzelfde riedeltje opdreunen en je gaat echt denken dat de fabrikant van het vaccin zijn verkooppraatje goed heeft gehouden. De tegenstanders hebben veel meer fantasie. Van goed onderbouwde verhalen tot klinkklare onzin. Zo las ik dat de regeringen een hele generatie onvruchtbaar willen maken om de overbevolking van de wereld tegen te gaan. Ook zou er veel te weinig over nadelige bijwerkingen bekend zijn en terwijl het onderzoek nog in volle gang is, is men toch met vaccineren begonnen. Je wordt er niet echt vrolijk van en de twijfel groeit. Feit is dat het hier om het duurste vaccin ooit gaat. De kosten moeten er dan toch uit gehaald worden, speelt dan even door je hoofd.

Gelukkig vond ik ook de bijsluiter van het middel. Daar stond in dat meisjes en vrouwen met een immuniteitsprobleem de vaccinatie niet moeten laten uitvoeren.
Wat mij het meeste stoort is dat men heel goed weet te vertellen waarom de meisjes wél die prikken moeten halen, maar de redenen waarom niet kennen ze bij de GGD niet.

Ik zeg dus: Niet doen meiden!


Geen opmerkingen: