donderdag 20 september 2007

Het Meisje Van Het Incassobureau

Mijn dochter wordt nog mooier dan zij al is, dat houd ik mij voor als ik denk aan wat haar beugel kost. Het ding kost namelijk zoveel dat mijn ziektekostenverzekeraar hem niet eens helemaal vergoed. Nou, de beugel(s) op zich wel, maar met alle bezoekjes aan de orthodontist erbij geteld komt dat ding behoorlijk boven de begroting.

Kennissen vinden dat vreemd, want de beugels van hun kinderen worden wel helemaal vergoed. Dus ben ik maar eens polissen gaan vergelijken op internetsites die daar speciaal voor gemaakt zijn. Het komt er gewoon op neer dat ik de beugel en bijhorende kosten volledig vergoed krijg als ik tussen de 300 en 400 euro per maand aan premie betaal. Ja, ik ben gekke Gerrit! Ik vind de €250,= die ik nu betaal al te hoog. Maar ja, het is voor een goed doel zullen we maar zeggen.

Eergisteren kreeg ik een rekening van een incassobureau in de bus. In juli had Kesteren Medical Factoring BV mij een rekening van €173,60 gestuurd voor het maken van dat ijzerdraadje voor mijn dochter. Om onduidelijke redenen heb ik die rekening nooit betaald. Dat is natuurlijk dom, maar het kan gebeuren. Normaal stuurt een bedrijf je een herinnering en betaal je hem alsnog netjes.

In dit geval dacht Kesteren Medical Factoring BV er anders over. Dit bedrijf is onderdeel van de Kesteren Groep, die al 35 jaar beugeltjes maakt en daarbij een incassodienst heeft. Vreemde combinatie en het komt ook zo klantvriendelijk over naar de klanten die zich al niet zo prettig voelen over de te verwachte rekeningen.

Ik betaalde de rekening die nu 49 euro hoger was, maar ik kon het niet verkroppen dat zij de incassobrief afsloten met “Legt u deze waarschuwing naast u neer, dan zijn wij genoodzaakt kostenverhogende rechtsmaatregelen jegens u te treffen.” Ik word altijd een beetje boos als iemand dreigende taal tegen mij uitslaat en belde dus met de Kesteren Groep.

Ik kreeg een mevrouw aan de lijn die wel wat wilde zeggen, maar daar de kans niet voor kreeg. “Ik kom er niet eens tussen.” Hoorde ik haar zeggen. Ik maakte haar gewoon even duidelijk dat ik het absurd vond dat ik zo’n dreigbrief kreeg, zonder ooit een herinnering te hebben gehad.
Eerst had ik volgens deze mevrouw, die overigens heerlijk rustig bleef tijdens mijn vurig relaas, drie herinneringen niet betaald.
“Huh? Nou mevrouw, dat één rekeningetje er doorheen schiet is dom, maar het kan gebeuren. Drie herinneringen? Dat lijkt me sterk.”
Ze ging even kijken. Inderdaad, door een eerdere fout in het systeem leken rekeningen verstuurd, maar waren zij dat niet. De door mij betaalde extra incasso kosten zullen worden verrekend met de volgende controle rekening.
Ik vond het opeens een heel leuke mevrouw en als het de mevrouw van het fotootje op de Kesteren site is, dan is het ook een leuke mevrouw.

Even dacht ik dat ik toch niet meteen zo fel moet reageren naar mensen en gewoon eerst even moet vragen hoe dingen in elkaar steken. Ik heb het echter even op me laten inwerken en vraag me nu af waarom men toch een dreigende incasso stuurt, terwijl men weet dat hun systeem niet goed heeft gewerkt en er dus meerdere rekeningen nooit bij klanten zijn aangekomen? Als er in augustus en september drie herinneringen zijn verstuurd, heeft dat systeem heel lang niet goed gewerkt en zijn er dus heel veel mensen in Nederland die een incasso hebben gehad.

Tegen die mensen zou ik willen zeggen: “Belt u even met de Kesteren Incassogroep. Daar zit een leuke mevrouw aan de telefoon die u graag weer vrolijk maakt.”


2 opmerkingen:

dP zei

Zulke fouten in systemen lijken niet algemeen te worden ontdekt. Enkel als je contact opneemt en je gegevens individueel door een medewerker worden gecheckt, wordt zo'n fout opgemerkt. En ondertussen betalen inderdaad al diegenen die geen contact opnemen mooi de extra kosten.
Vraag je jezelf dan niet stilaan af, of het bewust is dat die fouten er niet uitgehaald worden? Of nog straffer, dat het bewust is dat bepaalde schrijven de klant niet bereiken? Zou toch een mooie deal zijn tussen het bedrijf in kwestie en zijn incasso? En ja, er zat een piepkleine camera met microfoon in de bloemkool die ik gisteren heb gekocht. Echt!!

Eric zei

Egwa? Vreemd, als ik met een camera en microfoon zou willen achterhalen wat een klant zoal met een bepaalde groente doet, zou ik ze in een komkommer hebben verstopt...